طراحی رنگ سایت

انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت

انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت شما تصمیمی نیست که به راحتی آن را انتخاب کنید. انتخاب خوب رنگ می تواند بر چگونگی تفسیر بازدید کننده از آنچه می بیند تأثیر بگذارد و به طور کلی تأثیر مثبتی در دید وی از یک برند داشته باشد. انتخاب طرح رنگی مناسب وب سایت ، آن را به یاد ماندنی ، قابل اعتماد ، جذاب و سودآور می کند. برداشت اول همه چیز است.

رنگ نقش اساسی در نحوه درک ما از جهان دارد. در نتیجه ، می تواند به طور بنیادی بر نحوه درک ما از یک وب سایت تأثیر بگذارد. اما وقتی صحبت از طراحی وب سایت می شود ، رنگ آمیزی معمولاً جایگاه مناسبی دارد. در این مقاله ، من می خواهم شش نکته مهم را به اشتراک بگذارم که می توانید برای ایجاد یک طرح رنگی خیره کننده وب سایت استفاده کنید:

 

1. با اصول روانشناسی رنگ آشنا شوید

 روانشناسی رنگ ، علمی است که تعیین می کند چگونه رنگ بر رفتار انسان تأثیر می گذارد رنگ قدرتمند است ،نه تنها بر احساس افراد بلکه بر روی آنچه انجام می دهند نیز تأثیر می گذارد. ارتباطات رنگی را هنگامی که نوزاد هستیم رشد می دهیم و آنها معمولاً مادام العمر با ما می مانند. این ارتباطات غریزی و غالباً ناخودآگاه هستند . ارتباط رنگ با نوع احساس  میتواند در فرهنگها و جوامع گوناگون متفاوت باشد  یک مطالعه نشان داد که آمریکایی ها حسادت را با رنگ های سیاه ، سبز و قرمز مرتبط می دانند ، در حالی که روس ها رنگ های سیاه ، بنفش و زرد را به حسادت نسبت میدهند.

بنابراین آگاهی و دانش کافی در ضمینه روانشناسی رنگ می تواند منجر به یک طراحی رنگ مناسب و تاثیر گذار برای وب سایت  و در نتیجه تقویت برند شما ، تشویق فروش و هدایت بازدید کنندگان به سمت صفحات یا اقدامات خاص در وب سایت شما گردد.

 

2. با تئوری رنگ آشنا شوید

به طور خلاصه ، تئوری رنگ دانشی در مورد نحوه کارکرد رنگ است که مباحث مفصلی در این زمینه وجود دارد ما در اینجا چند مفهوم ساده را برای درک بهتر کاربرد رنگ در  طراحی وب سایت ، بیان میکنیم.

ابتدا باید رنگ های اصلی ، ثانویه و سه گانه را بشناسید.

رنگ های اصلی شامل سه رنگ پیگمنتی هستند که با ترکیب هیچ رنگی نمی توان آنها را ایجاد کرد. سه رنگ اصلی وجود دارد: قرمز ، زرد و آبی.

رنگ های ثانویه از ترکیب دو رنگ اولیه ایجاد می شوند. به عنوان مثال ، از ترکیب دو رنگ زرد و آبی (دو رنگ اصلی) ، سبز (یک رنگ ثانویه) به دست می آید.

رنگ های سه گانه با مخلوط کردن یک رنگ اصلی و یک رنگ ثانویه روی چرخ رنگ ایجاد می شوند.  به عنوان مثال ، مخلوط کردن رنگ آبی (اولیه) و بنفش (ثانویه) بنفش آبی (سوم) ایجاد می شود.

دوم ، رنگ های گرم و سرد و خنثی را بشناسید .

میتوان تصور کرد که رنگ های گرم و سرد چیست زرد نارنجی و قرمز فام ها به عنوان رنگ گرم طبقه بندی می شوند ، در حالی که آبی ، سبز و بنفش رنگ سرد هستند که در قسمت سبز-آبی گردونه رنگی هستند. خاکستری، قهوه ای و بژ نیز از جمله رنگ های خنثی هستند که در گردونه رنگی حضور ندارند.

 

سوم ، درک تفاوت های ظریف رنگ مهم است .

هر رنگی که می بینید یک رنگ خالص نیست. . همه رنگ ها ته رنگ و سایه دارند. ته رنگ به تغییر رنگ ها زمانی که با سفید ترکیب می شوند می گویند،

سایه نیز به زمانی گفته می شود که رنگ با مشکی ترکیب می شود. اما برای طرح های رنگی عمومی در واقع نیاز نیست نگران ته رنگ ها و سایه ها باشید.

یا ممکن است هر رنگ  شدت‌ های متفاوتی داشته باشد. میزان روشنی یا تیرگی این شدت‌ها به خود رنگ بستگی دارد.

 

3. به مخلوط کردن ترکیبات رنگ فکر کنید

هدف شما انتخاب طرح رنگی برای وب سایت شماست . معنی آن چیست؟ خوب ، شما به دنبال ترکیب خوبی از رنگ ها هستید. بسته به اینکه در نهایت با چه رنگی کار می کنید ، طرح رنگ شما ممکن است شامل چندین ترکیب رنگ باشد.

هنگامی که به ترکیبات رنگ برای وب سایت خود فکر می کنید ، درک این تفاوتهای رنگی بسیار مهم است. شما باید بدانید که چرا رنگ های خاص با هم کار می کنند و چگونه می توانید رنگ ها را متناسب با طرح خود تغییر دهید.

پنج ترکیب اصلی رنگ وجود دارد:

مکمل (Complementary)، مکمل تقسیم شده  (Split-Complementary)،

سه گانه (Triadic)، مشابه (Analogous) و تک رنگ (Monochromatic)

رنگ های مکمل روبروی یکدیگر روی چرخ رنگ قرار می گیرند. یک ترکیب رنگ مکمل از یک رنگ گرم و یک رنگ سرد تشکیل خواهد شد. قرمز و سبز یک جفت مکمل محبوب است.

رنگهای مکمل تقسیم شده از یک رنگ پایه و دو رنگ که در مجاورت مکمل رنگ پایه قرار دارند تشکیل شده است.  به عنوان مثال، اگر رنگ آبی را انتخاب کرده باشید، باید از دو رنگ دیگر که در مجاورت رنگ های مخالف آن هستند یعنی زرد و قرمز نیز استفاده کنید.

رنگهای سه گانه از رنگهایی استفاده می کند که روی چرخ رنگ به طور مساوی فاصله دارند (مانند قرمز ، آبی و زرد).  برای ایجاد تعادل در این طرح، توصیه می شود از یک رنگ به عنوان رنگ غالب، و از دو رنگ دیگر برای ایجاد برجستگی در طرح خود استفاده کنید.

رنگ های مشابه روی چرخ رنگ کنار هم نشسته اند. در نتیجه ، رنگ های مشابه بسیار شبیه هستند ، مانند سبز و زرد-سبز. این نوع رنگی بندی برای انواعی از طراحی که در آن هیچ گونه کنتراستی مورد نیاز نیست، مانند پس زمینه صفحات وب یا آگهی ها، مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ های تک رنگ به معنی استفاده از یک رنگ با Tone و سایه های مختلف در آن است. از آنجا که خلق یک رنگ بندی خوش آیند در این روش آسان است، هارمونی تک رنگ همیشه یک انتخاب موفقیت آمیز است.

 

انواع ترکیبات رنگ

 

به این ترکیبات رنگی به عنوان ابزار خود فکر کنید. از آنجایی که این ترکیبات همه کار می کنند ، دیگر نگران عدم تطابق رنگهایتان نخواهید بود.

اکنون که از ترکیبات دقیقی که می توانید استفاده کنید ، می توانید در مورد چگونگی استفاده از آنها برای ایجاد یک طرح رنگی جذاب فکر کنید.

 

4. ساده نگه دارید

در هنگام انتخاب طرح رنگ خود ، به سادگی فکر کنید . یک طرح رنگی بسیار پیچیده و شلوغ اغلب چشم را گیج می کند.

سادگی دو مزیت دارد:

شاید بزرگتریـن مزیت آن این باشد که می توانید بدون هیچ زحمتی طرح رنگی خود را ایجاد کنید.  مزیت دیگر آن این است که بینندگان برای پردازش آنچه اتفاق می افتد سردرگم نمی شوند. این یکی از مشخصه های یک وب سایت عالی است . اگر بیش از حد از رنگ استفاده کنید ، کاربران شما گیج تر می شوند.

 

5. رنگ های خود را با یکدیگر مقایسه کنید

به تضاد یا کنتراست رنگها فکر کنید. این یکی از مهمترین عناصر طراحی خوب است که می توانید هنگام ایجاد طرح رنگ وب سایت خود استفاده کنید. به این دلیل که کنتراست به طور خاص می تواند توجه را به قسمت های خاصی از صفحه جلب کند.   البته استفاده از رنگ‌های پرکنتراست نباید زیاد باشد.

به طور مثال قرمز و نارنجی کنتراست خوبی ندارد و به‌ عنوان دورنگ در تضاد باهم استفاده نمی‌شوند ولی سفید و مشکی بیشترین کنتراست را دارد.

 

 6. مارک تجاری خود را ادغام کنید

سرانجام ، در نظر بگیرید که چگونه مارک تجاری شما در طرح رنگ وب سایت شما نقش دارد. به احتمال زیاد برند شما از قبل دارای رنگهای خاصی بوده است. اگر چنین است ، می توانید از رنگهای موجود برای کمک به ایجاد طرح رنگ وب سایت خود استفاده کنید.

یا ممکن است لازم باشد رنگ مارک خود را تغییر دهید. در هر صورت تلاش کنید رنگ مربوط به کسب و کار خودتان را داشته باشید. استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ برندینگ که در لوگو و طراحی سایت استفاده شده باشد نشانه ی خوش سلیقگی و متمایز بودن شماست.

 

نکته آخر

نکته آخر اینکه به فرهنگ هر رنگ ، رنج سنی کاربران و افراد دارای کوررنگی اهمیت دهید طبق آمارهای منتشر شده 10 % از جمعیت زمین دارای کور رنگی هستند. این بیماری باعث می‌شود افراد نتوانند یک یا چند رنگ را ببینند. برای اینکه رنگ‌های سایتتان برای این افراد قابل درک باشد می توانید از ابزار (Colorblind Web Page Filter) استفاده کنید. این ابزار کمک می کند که رنگ‌های سایت خود را از دید آن ها نیز ببینید.

اکنون تمام نکات لازم برای ایجاد یک طرح رنگی جذاب برای وب سایت خود را میدانید. ممکن است آزمون و خطایی طولانی داشته باشید ، اما این بخشی از پروسه است. که نتیجه آن یک طرح رنگی جذاب برای سایت شما خواهد بود.

 

 

 

درباره نویسنده 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با عضویت در خبرنامه ، از آخرین تخفیف ها و مقالات باخبر شوید…!

پیاده سازی شده با ❤️ در استودیو خلاقیت آرتی گیت

Artigate Studio ® All Rights Reserved

Copyright © 2020

طراحی و پیاده سازی شده با ❤️ در استودیو خلاقیت آرتی گیت |  1400 ©

نسخه جدید سایت در حال بروزرسانی می باشد

سبد خرید
وبلاگ
خانه
حساب کاربری من

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟